Per accedere in un teatro d’opera in Italia ci si muniva di biglietti come oggi, venduti all’interno dell’edificio teatrale o anche in biglietterie esterne. Tuttavia, negli ultimi decenni del sec. XVIII fino a tutta la Restaurazione, molti teatri differenziavano gli accessi, dal momento che si poteva entrare solo per giocare d’azzardo e non necessariamente anche per seguire lo spettacolo. Si accedeva perciò con un biglietto generico, al quale ne andava aggiunto uno suppletivo secondo la zona di teatro che si intendeva occupare (loggione, ultima fila di palchi, platea con scranni aperti o chiusi) e secondo la fascia di pubblico (civili, militari, bambini).
Negli anni di Bellini e Donizetti un biglietto costava circa come quattro chili di pane o come la paga giornaliera di un operaio. Nel 1837, negli Stati italiani di valuta austriaca o equiparata, un biglietto per civili costava fra le 2,5 e le 3 lire, poco più di un cappone: come si può confrontare con i prezzi indicati nel Parmigiano istruito nella teca in faccia alla parete di sinistra.
Entrance ticket to La Scala for Vallace (censored version of Guglielmo Tell by Rossini), December 26, 1837. Milan, La Scala Theatre Museum
Tickets for the gallery and for children at the Teatro Regio in Parma, early XX century. Parma, House of Music - Historical Archive of the Teatro Regio
Two receipts for payment of the fees for the Dalla Rosa Prati box, Carnival Season 1924 (cm. 9×11 e 16,5×13,5). Parma, Dalla Rosa Prati Archive
To enter an opera house in Italy, you had to get tickets like today, sold inside the theatre building or even in external ticket offices. However, in the last decades of the 18th century up to the rest of the Restoration, many theatres differentiated the entrances, since people could enter to gamble only and not necessarily also to follow the show. It was therefore accessed with a generic ticket, to which a supplementary ticket was added according to the area of the theatre to be occupied (gallery, last row of boxes, stalls with open or closed benches) and according to the audience (civil, military, children).
In the years of Bellini and Donizetti, a ticket costed about four kilos of bread, that is the daily wage of a worker. In 1837, in the Italian states where Austrian or equivalent currency was used, a ticket for civilians cost between 2.5 and 3 lire, little more than a capon: as can be compared with the prices indicated in the Parmigiano istruito in the display case facing the left wall.